مفهوم عید در فرهنگ اسلامى - از همه جا از همه چی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طمع حکمت را از دلهای دانایان می برد . [پیامبر خدا علیه السلام]
مفهوم عید در فرهنگ اسلامى - از همه جا از همه چی
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • واژه عید در اصل از فعل عاد (عود) یعود اشتقاق یافته است. معانى مختلفى براى آن ذکر کرده‏اند، از جمله: «خوى گرفته‏»، «هر چه باز آید از اندوه و بیمارى و غم و اندیشه و مانند آن‏»، «روز فراهم آمدن قوم‏»، «هر روز که در آن، انجمن یا تذکار فضیلت مند یا حادثه بزرگى باشد»، گویند از آن رو به این نام خوانده شده است که هر سال شادى نوینى باز آرد. (1)

    ابن منظور در لسان العرب گفته است که برخى بر آن هستند که اصل واژه عید از «عادة‏» است، زیرا آنان (قوم)، بر جمع آمدن در آن روز، عادت کرده‏اند. (2)

    چنانکه گفته شده است: القلب یعتاده من حبها عید.

    و نیز یزید بن حکم ثقفى در ستایش سلیمان بن عبد الملک گفته است:

    امسى باسماء هذا القلب معمودا اذا اقول صحا یعتاده عیدا (3)

    به گفته ازهرى: عید در نزد عرب، زمانى است که در آن شادى‏ها و یا اندوه‏ها، باز مى‏گردد و تکرار مى‏شود. ابن اعرابى آن را منحصر به شادى‏ها دانسته است. (4)

    واژه عید تنها یک بار در قرآن به کار رفته است:

    اللهم أنزل علینا مائدة من السماء تکنون لنا عیدا لأولنا و آخرنا و آیة منک (سورة مائده / آیه 114) در تفسیر نمونه ذیل این آیه گفته شده است: «عید در لغت از ماده عود به معنى بازگشت است، و لذا به روزهایى که مشکلات از قوم و جمعیتى بر طرف مى‏شود و بازگشت ‏به پیروزیها و راحتى‏هاى نخستین مى‏کند عید گفته مى‏شود، و در اعیاد اسلامى به مناسب اینکه در پرتو اطاعت‏ یک ماه مبارک رمضان و یا انجام فریضه بزرگ حج، صفا و پاکى فطرى نخستین به روح و جان باز مى‏گردد، و آلودگى‏ها که بر خلاف فطرت است، از میان مى‏رود، عید گفته شده است و از آنجا که روز نزول مائده روز بازگشت‏به پیروزى و پاکى و ایمان به خدا بوده است‏ حضرت مسیح (ع) آن را عید نامیده، و همانطور که در روایات وارد شده نزول مائده در روز یکشنبه بود و شاید یکى از علل احترام روز یکشنبه در نظر مسیحیان نیز همین بوده است، و اگر در روایتى که از حضرت على علیه السلام نقل شده مى‏خوانیم «و کل یوم لا یعصى الله فیه فهو یوم عید» هر روز که در آن معصیت‏خدا نشود روز عید است‏» نیز اشاره به همین موضوع است، زیرا روز ترک گناه، روز پیروزى و پاکى و بازگشت‏به فطرت نخستین است.» (5)

    پی نوشت ها:

    1- دهخدا، ذیل عید، زبیدى، تاج العروس، 8/438-439

    2- ابن منظور، لسان العرب، 3/319

    3- ابن منظور، همانجا، زبیدى / تاج العروس، 8/438

    4- ابن منظور، همانجا - زبیدى / 8/839

    5- تفسیر نمونه، 5/131



    مجتبی ::: سه شنبه 86/7/24::: ساعت 4:45 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> آمار وبلاگ مجتبی <<
    بازدید امروز: 13
    بازدید دیروز: 4
    کل بازدید :31261

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    مفهوم عید در فرهنگ اسلامى - از همه جا از همه چی
    مجتبی
    از همه جا از همه چی

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    مفهوم عید در فرهنگ اسلامى - از همه جا از همه چی

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<